Αρχιδιακόνου Διονυσίου Γκόλια
Στο παρόν κείμενο αγαπητοί μας αναγνώστες θα απασχοληθούμε με ένα φαινόμενο που τα τελευταία χρόνια απασχολεί
ιδιαίτερα τους ποιμένες της Εκκλησία μας λόγω της αύξησής του. Και αυτό το φαινόμενο είναι η συμμετοχή πολλών Χριστιανών στα μυστήρια και τις τελετές της Εκκλησίας μας, χωρίς να γνωρίζουν το βαθύτερο νόημα αυτών, καθώς και τις προϋποθέσεις της Αγιαστικής Χάρης.
Έτσι συχνά βλέπουμε Χριστιανούς να ζητούν άμεσες λύσεις στα ποικίλα προβλήματά τους, με την απλή συμμετοχή τους στα
σωστικά μυστήρια, χωρίς τις απαιτούμενες προϋποθέσεις. Για να το πούμε πιο απλά, πολλοί βλέπουν τις διάφορες ευχές της Εκκλησίας ως ΜΑΓΙΚΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ, που είναι ικανές από μόνες τους να φέρουν άμεση λύση στα διάφορα προβλήματα.
Περιπτώσεις που τα παραπάνω είναι ιδιαίτερα εμφανή είναι ενδεικτικά οι παρακάτω:
•Συμμετοχή στη Θεία Ευχαριστία Χριστούγεννα και Πάσχα για το καλό της χρονιάς.
•Τέλεση Ευχελαίου ή Αγιασμού για το έθιμο.
•Εκζήτηση διαφόρων ευχών (ακόμη και εξορκισμών) για ψυχολογικά προβλήματα, άγχος κ.α.
Θα μπορούσαμε γενικότερα να πούμε ότι πολλοί θέλουν άμεση λύση στα προβλήματά τους χωρίς καθόλου κόπο. Θεωρούν
δηλαδή ότι ο Θεός είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίσει την ευτυχία τους ανώδυνα, κατά τρόπο μαγικό. Λαμβάνοντας τη Θεία Κοινωνία πολλοί θεωρούν ότι πήραν κάποιο «μαγικό φίλτρο»(!) και λύθηκαν όλα τα προβλήματα. Χωρίς όμως την απαραίτητη γνώση και προετοιμασία το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου γίνεται φωτιά και όχι Ουράνια ευλογία. Η τέλεση πάλι του Ευχελαίου προϋποθέτει μετάνοια και εξομολόγηση, ώστε να έρθει άνωθεν η ψυχική και σωματική ίαση. Δεν αντικαθιστά ασφαλώς το Ευχέλαιο σε καμία περίπτωση το μυστήριο της εξομολόγησης. Πόσο αλήθεια θλιβερό είναι το γεγονός να καλεί κάποιος τον Ιερέα στο σπίτι για να τελέσει το Ευχέλαιο σε περίοδο νηστείας και μετά την ολοκλήρωση του μυστηρίου να παραθέτει κρέατα και άλλα αρτύσιμα εδέσματα. Και μόνο αυτό αρκεί για να διώξει τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος.
Θα ήθελα όμως ιδιαίτερα να σταθώ στο θέμα διαφόρων ευχών που ζητούν οι πιστοί να τους διαβάσει ο Ιερέας. Στο λειτουργικό
βιβλίο της Εκκλησίας μας που ονομάζεται «Ευχολόγιο», υπάρχει πληθώρα ευχών για πολλές και διάφορες περιπτώσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Ευχή για άρρωστο, για κάθε αρρώστια, για βασκανία, για άρρωστο που έχει αϋπνίες, για την είσοδο σε νέα κατοικία, αλλά και πολλές ευχές για τα χωράφια, για τα ζώα, για το κρασί, για το αλάτι κ.α. Οι τελευταίες μάλιστα αυτές ευχές μαρτυρούν και την εμπιστοσύνη των παλαιότερων Χριστιανών στη βοήθεια του Θεού ακόμη και για απλά καθημερινά πράγματα. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της αγνότητάς τους και της ιδιαίτερης επικοινωνίας μαζί Του.
Η Εκκλησία είναι η μητέρα μας και ενδιαφέρεται για μας. Ο Ιερέας είναι πρόθυμος να διαβάσει σε κάθε πιστό την ανάλογη ευχή
με το πρόβλημά του. Αυτό που πρέπει όμως όλοι να καταλάβουμε είναι ότι οι ευχές δεν είναι μαγικές. Από μόνη της καμία ευχή δεν μας ωφελεί αν δεν κάνουμε κι εμείς το χρέος μας. Και το χρέος μας είναι συνειδητά να συμμετέχουμε στα Ιερά Μυστήρια. Και για να το πούμε πιο απλά, χωρίς εξομολόγηση δεν ωφελούν τα υπόλοιπα μυστήρια. Ας μη ζητάμε λοιπόν ευχές και Θεία ευλογία χωρίς μετάνοια, γιατί μόνοι μας αποκρούουμε τη Θεία Χάρη και εμπαίζουμε τα ιερά και όσια.
Και κάτι ακόμα. Η προσέλευση στις Ιερές τελετές ας γίνεται όσο πιο σεμνά αρμόζει. Ακόμα και η εξωτερική εμφάνιση είναι ικανή
να δηλώσει την ποιότητα του ανθρώπου. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνουν στην ενδυμασία τους οι γυναίκες ώστε να μη σκανδαλίζουν. Αν και όποιος ασχολείται με αυτό το θέμα σήμερα φαίνεται σαν εξωγήινος, ας μη ξεχνάμε αυτό που είπε ο ίδιος ο Κύριος στο Θεόπτη Μωυσή: «Δεν επιτρέπεται στη γυναίκα να φορά ανδρικά ρούχα, ούτε στον άνδρα να φορά γυναικεία στολίδια γιατί καθένας που κάνει αυτά, είναι αποκρουστικός και αηδιαστικός ενώπιον Κυρίου του Θεού» (Δευτερονόμιο κβ΄(22) 5).
Κλείνοντας αυτό το σπουδαίας σημασίας θέμα πρέπει να τονίσουμε ότι Θεός δίνει πλουσιοπάροχα τη Χάρη Του στους
ταπεινούς. Όποιος δεν μετανοεί λοιπόν δεν ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία και δεν έχει ευλογία. Δεν είναι υποχρεωμένος ο Θεός να δώσει τη Χάρη Του, ούτε λύσεις στα διάφορα προβλήματα όσων των αρνούνται Μυστηριακά και καταφεύγουν μόνο σε δύσκολες περιπτώσεις να λάβουν την ανάλογη ευχή για να θεραπευθούν με τρόπο μαγικό.